Sadržaj
Kako objaviti knjigu u Srbiji?
Svi koji pišu žele da objave ili se makar nadaju da će jednoga dana objaviti knjigu. Pošto je u pitanju ozbiljan poduhvat logično je pretpostaviti da je i pitanje finansiranja tog poduhvata ozbiljno. Donekle, ova logika stoji. Suštinski postoje tri i po puta kojima je moguće ostvariti ovaj cilj. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Polovičan put na koji se ovde misli jeste onaj u kome Vi odete kod izdavača, on pročita tekst i, kada mu se svidi, odluči da će objaviti knjigu. Taj put je u Srbiji rezervisan za one koji su poznati pisci, ne za one koji objavljuju svoje delo po prvi put ili one koji još uvek nisu pronašli direktan put do čitalaca. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
I ovde se, kao i u sve ostalo, umešalo njegovo veličanstvo – Tržište. Izdavaštvo je posao kojim, uprkos uobičajenim romantičnim pretpostavkama, vlada matematika. Svi koji učestvuju u takvom poduhvatu moraju od nečega da žive. Najčešće je jedini koji je u to upleten iz čistog entuzijazma upravo sam pisac. Priča u kojoj neki izdavač prepozna Vaš talenat pa će objaviti knjigu, do te mere je retka da je skoro nema smisla pominjati. Ipak je ovo život, a ne američki film u kome menadžer prepozna buduće zvezde u nekom bendu i magija se prosto desi. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Pa dobro, pomislićete, nisu se ti pisci rodili poznati, neko je i njih morao da prepozna u nekom trenutku. Istina. Ali način na koji su došli do tog statusa ipak je nešto drugačiji. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
„Ako želiš da budeš pisac, potrebne su dve stvari iznad svega:
da puno čitaš i da puno pišeš.“
— Stiven King
Može li to bez para?
Moguće je objaviti knjigu bez uloženog dinara. Vremenom je na našem prostoru nastalo i opstalo mnogo književnih konkursa, a do informacija o njima je relativno lako doći putem interneta. Vi ćete poslati svoj rukopis, neko će ga prepoznati kao najkvalitetniji među onima koji su konkurisali, a Vi ćete postati objavljivani pisac. Nevolja sa ovim konkursima jeste u tome što su neretko tematski jako fokusirani, jasno je određeno šta se traži u smislu žanra, obima, strukture samog dela, starosti, pola i ponekad etničke pripadnosti samog pisca (u smislu pomoći društveno marginalizovanim grupama)… kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Ukoliko se Vaše delo ne uklapa u ove propozicije, moraćete da pravite vrlo složene izmene ili da odustanete. Čak i ukoliko ispunjavate sve uslove, suočićete se sa žestokom konkurencijom u najmanju ruku. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Znači, mora neka lova…
Tako je. Nažalost, danas je bez novca veoma teško uraditi bilo šta. Sledeći korak jeste da se ipak obratite izdavaču, ali sa namerom da delimično ili potpuno finansirate ovaj poduhvat. Ovo je trenutak da na onu ideju o delimičnom finansiranju zaboravite. Prosto, neće se desiti. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Sledeće što treba da uradite jeste da se odlučite koji bi izdavač Vama odgovarao. Na kraju krajeva, možete valjda za svoj novac da birate? Ne baš. Postoji mnogo izdavačkih kuća koje objavljuju isključivo strana dela. Razlog? Povoljno otkupljena autorska odnosno izdavačka prava. Konačna cena primerka je niža nego kada je u pitanju domaći autor. Slično je i sa kućama koje objavljuju samo klasike. Istina, drže oni do kulture u jednoj meri, ali sto godina nakon smrti autora prestaju da važe autorska prava pa je moguće povoljno objaviti takvu knjigu. Otuda Dučić za sto dinara kod svakog uličnog prodavca. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Sad idemo na one koji preostaju. Uvek je postojala dilema da li se obratiti većem ili manjem izdavaču. Veći izdavači imaju bolju mrežu prodaje, pristup časopisima i novinama i tako dalje, ali imaju i autore koji su im važniji od Vas i čiju će knjigu radije objaviti. Sa manjom izdavačkom kućom nema rizika da će Vas velika imena progutati, ali je i pristup čitaocima uveliko manji. Izbor je, dakle, na Vama.
Konačno, dolazimo do nekih cifara. Izdavačke kuće će Vam obračunati sve troškove, na taj iznos dodati uobičajenu dobit za tu vrstu izdanja i to će biti cena sa kojom se Vi suočavate. Troškovi objavljivanja knjige su manje-više fiksna stavka, dok očekivana dobit varira od niza faktora među kojima je najčešći onaj koji je i najbanalniji – koliko trenutno imaju posla. Red veličina o kome pričamo jeste dve do tri hiljade evra, ponekad i više. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
„Postoje tri pravila za pisanje romana.
Nažalost, niko ne zna koja su to pravila.“
— W. Somerset Magam
Zaprepašćeni? Nije ni čudo.
Ozbiljna je to cifra da biste je tek tako izvadili iz džepa bez neke nade da ćete makar povratiti uloženo. Ipak, to je izdavačka kuća, već je pomenuto da je njihova kapitalna prednost to što imaju pristup čitaocima, valjda bar možete da budete na nuli. Da li? U većini slučajeva izdavač će Vašu knjigu pustiti u prodaju, ali će visoke marže distributera i trgovaca ili Vašu knjigu pomeriti u cenovni rang koji niste očekivali ili svaku misao o zaradi učiniti više nadanjem. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Ukoliko maštate da prodajna mreža funkcioniše tako što će Vaša knjiga biti u izlogu ili na nekom mestu gde će svima upadati u oči – varate se. Većina knjižara ima svoje načine na koji određuju koja izdanja dolaze na atraktivne pozicije, ti načini se razlikuju, ali u najvećem broju slučajeva – to neće biti Vaše delo. Takođe, jedan deo priče se odvija po principu komisione prodaje, dakle visoka marža na prodato, a ostatak se vraća izdavaču ili autoru. Vaša knjiga će stajati na lageru sve dok izdavač ne reši da je proda pošto zašto, a to će se desiti kada prežali PDV koji će plaćen prema punoj ceni izdanja. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Naravno, ovo je Srbija, dešava se i da se neko napravi pametan i (mada je to sve ređi slučaj) odštampa veći tiraž nego što je autoru rečeno i da se najpre prodaju ti primerci pa tek onda oni od kojih autor ima procenat. Da, procenat, ne ceo iznos, iako ste već platili sve troškove. Sećate se uličnih prodavaca knjiga? Šta mislite, odakle im knjige? Da li ste od njih ikada dobili fiskalni račun? Šta njih sprečava da prodaju tri piratska primerka i jedan legalan? Naravno, većina izdavača radi svoj posao pošteno, pogotovo oni koji su izgradili ime, ali se i ovakve stvari dešavaju. Na kraju ostaje pitanje cene. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Dobro, shvaćeno. To sa izdavačkim kućama ne ide niti lako niti je finansijski lako izvodljivo. Šta onda?
Kako se to uvek i svuda dešava, kada sistem zataji, ljudi se okreću sopstvenim alternativama. Sam svoj majstor. U se i u svoje kljuse. Svako ko je ikada u životu pokušao da bude sam svoj majstor (makar i kada je u pitanju nešto potpuno trivijalno i na prvi pogled jednostavno kao što je zamena slavine u kuhinji), zna da uglavnom postoji trenutak kada prosto morate da pozovete majstora. Uz malo sreće, Vaše petljanje sa vodoinstalacijama nije prouzrokovalo nikakav dodatni problem, ali je majstor došao i za desetak minuta uradio ono sa čime ste se Vi borili satima i izgubili živce. Slično je i ovde. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Najpre ste pokušali da sami budete svoj lektor…
To uglavnom ne uspeva iz istog razloga iz kog niko sam sebi nije bio dobar lekar ili advokat, bez obzira na formalno obrazovanje. Štaviše, Amerikanci imaju izreku: „Advokat koji zastupa samog sebe ima budalu za klijenta.” Lektura nije toliko rigidna, nećete završiti na doživotnoj robiji ili sa pogrešnom dijagnozom neke opasne bolesti, ali nećete imati ni pristojno lektorisan tekst.
Zašto? Vi ste taj tekst napisali. Potom ste iščitavali, menjali i dorađivali taj isti tekst. Do trenutka kada dođe vreme za lekturu, Vi taj tekst već čitate polunapamet. Prelećete redove, a greške Vam promiču. Ovo je nešto što se dešava čak i kada izuzetno dobro poznajete pravopis i gramatiku. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Lektori se, samom prirodom svog posla, osposobljavaju da „love” greške, njihova se pažnja aktivira na uočenu grešku, dok je kod nas ostalih uglavnom suprotno. Naše oko i percepcija teže da formiraju poznate celine i oblike odnosno reči koje znamo. To ima veze sa Geštalt principima u psihologiji, ali nećemo se time previše zamarati ovom prilikom. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Možda ste pomislili da je spas u nekom softveru koji to radi preciznije od čoveka, ali i tu grešite.
Takvi softveri se dominantno razvijaju za engleski jezik, srpski tu kasni deceniju i po. Ipak, čak i kada je engleski u pitanju, ti softveri nemaju idealne rezultate. Zapravo, nisu ni blizu idealnog. Takvi programi funkcionišu po principu jezičkih parova pretražujući svoju bazu podataka u nadi da će se pojaviti idealna kombinacija. Lingvistika je ovo pitanje rešila uvodeći nivoe značenja.
Naime, jedan jezički znak na jednom nivou ne mora imati isto značenje na sledećem. Uprošćeno, jedno slovo u jednoj reči nema isto značenje u drugoj (karakteristika nekih jezika poput engleskog). Na sledećem nivou, na nivou rečenice, značenje čitave reči opet se menja (Na primer u rečenicama „Ja sam lep” i „Ja sam BIO lep”. Nova reč na nivou rečenice (Bio) u potpunosti menja značenje reči „lep” u sasvim suprotno značenje.
Sledeći nivo je kontekst. Zamislite da je tekst crno-bela slika. Kontekst toj slici dodaje boju. Prosto matematičko uklapanje sklopova reči i rečenica nije sposobno da sagleda kontekst.
Konačno, tu su razne jezičke finese poput stilskih figura, kolokvijalnih i žargonskih izraza itd. koje softver ne može da sagleda i shvati. Dakle, moraćete da angažujete lektora. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Angažovanje lektora je poput angažovanja majstora iz ranije navedenog primera. Krenućete najlakšim putem, a to su oglasi. Lektura spada u intelektualne usluge, ali je u svojoj suštini kao bilo koji drugi zanat, u smislu da ljudi postaju profesionalci dugotrajnim i učestalim radom. U oglasima su svi iskusni, obrazovni, besprekorni… U realnosti, to nije uvek slučaj samo što Vi to ne možete da zaključite na osnovu oglasa. Kao i sa majstorom, ili ćete imati sreće ili nećete. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Sledeći korak je odlazak u štampariju.
Tu će Vas momentalno podučiti da tekst formatiran u Wordu nije isto što i prelom, a još manje priprema za štampu. Ponudiće Vam nekoga ko te poslove obavlja u samoj štampariji ili eksterno sarađuje sa tom štamparijom i za to će ispostaviti račun ili će uračunati tu uslugu u cenu štampe. Postaviće niz pitanja koja se tiču tehnologije štampe, oblasti o kojoj nemate pojma, bez preterane želje da Vam objasne na šta se tačno misli.
Izaći ćete odatle zbunjeniji nego što ste bili kada ste ušli. To je trenutak kada birate hoćete li platiti usluge onoga koji sarađuje sa štamparijom ili ćete potražiti nekoga na ruletu oglasa kao lektora. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
U ovom slučaju je bolje da sarađujete sa štamparijom jer taj koji radi u štampariji ili sa njom sarađuje zna sve potrebne tehničke podatke. Neko sa oglasa bi morao da kontaktira sa štamparijom, ako je voljan, ili bi od Vas tražio da pitate ljude u štampariji i potom njemu dojavite. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Potom dolazi birokratija.
Narodna biblioteka. Postoji određena procedura koja se tiče objavljivanja knjige, nije preterano komplikovana niti je previše skupa. Ljudi u Narodnoj biblioteci su veoma ljubazni i maksimalno će Vam izaći u susret. U slučaju da ste pomislili da je ovo ironija, nije. Zaista je tako. Osim toga na njihovom sajtu postoje objašnjenja, ali, nažalost, postaju jasna tek kada ste nekoliko puta prošli kroz ovu proceduru. Objasniće Vam da je za dobijanje CIP-a potrebno da donesete rukopis u PDF formatu na CD-u, impresum i prvu stranu tj. naslovnu. Nakon toga ćete popuniti nekoliko formulara i dobiti CIP i ISBN, reći će Vam na kojim mestima stoje u samoj knjizi čime se taj deo završava. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Sada dolazimo do uobičajenog zapleta. Koordinacija i rokovi. Već ste pogubili živce sa lekturom jer je trajalo duže nego što ste očekivali, a sada dolazi do zastoja na liniji priprema – štamparija. Sve ovo vreme Vas zovu razni ljudi, postavljaju pitanja na koja nemate uvek odgovor koji oni očekuju odmah. Ili jednostavno urade kako oni misle da je najbolje, a Vama ostaje rezultat kojim verovatno nećete biti u potpunosti zadovoljni. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
„Nema veće agonije od podnošenja neispričane priče
koju nosimo u sebi.“
— Maja Anđelo
Konačno je i Vaše izdanje ugledalo svetlost dana.
Imate u svom automobilu nekoliko paketa sa knjigama, na koricama je Vaše ime, ponosni ste. Koštalo je, trebalo je truda i vremena, ali konačno ste uspeli. Odlazite ponovo u Narodnu biblioteku da ostavite obavezne primerke i elektronsko izdanje čime se ova avantura konačno završava. Ili ne?
Nakon što ste podelili određeni broj primeraka rodbini i prijateljima, shvatate da nemate pojma šta dalje sa tim silnim knjigama. Od toga koliko ste snalažljivi zavisiće i broj primeraka koji su Vam ostali. Izračunaćete koliko bi trebalo da košta primerak da biste povratili uloženo i doći do neke cifre koja baš i nije konkurentna. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Razlog? Svaki korak na ovom putu ste plaćali onoliko koliko su ljudi tražili za svoju uslugu ili rad, ali niste znali da li su te cene standardne, povoljne ili pak previsoke. Postoje načini da se ovim troškovima upravlja u određenoj meri, ali Vi niste znali kako to da izvedete. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Pitanje cene
Pretpostavimo da Vaše delo ima nekih 180 strana u prelomu, što je neki prosek. Ukoliko ste izdavaču platili 2.000 evra za 500 primeraka završili ste sa cenom od četiri evra po primerku. To je cifra sa kojom ste Vi na nuli, ali samo ako se ceo tiraž rasproda. Pod pretpostavkom da sva četiri evra idu Vama. I još na to treba dodati zaradu prodavca i PDV. Shvatate i sami da ljudi neće baš olako plaćati 1300-1500 dinara za knjigu pisca za kog nisu čuli niti su videli neku reklamu. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Možda ste bili mudriji ili imali više sreće pa izdavaču platili 1.500 evra za racionalniji tiraž od 300 primeraka čime ste došli do cifre od pet evra po primerku (plus prodavac, plus PDV). U svakom slučaju Vaš primerak premašuje šest evra što, imajući u vidu cene knjiga, nije baš najpovoljnije. Ovde treba napomenuti i da cene drastično variraju u odnosu na obim dela i još neke faktore.
Ukoliko ste u objavljivanje knjige ušli sami, sva je prilika da ćete završiti sa cenom primerka koja se kreće oko pet-šest evra. Zašto? Niste vodili računa o konačnoj ceni primerka. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
„Ne govori mi da mesec sija.
Pokaži mi odsjaj svetla na slomljenom staklu.“
— Anton Čehov
O čemu se zapravo radi?
Sva ona pitanja koja se tiču tehnologije štampe, a na koja niste znali da precizno odgovorite, direktno utiču na konačnu cenu primerka. Naime, sama štampa postaje sve jeftinija što je tiraž veći jer se fiksni troškovi ne menjaju. Ovo važi za ofset, naravno. Digitalna štampa je skuplja, ali je tiraž direktno proporcionalan ceni primerka. Lektura, prelom i priprema isto koštaju bez obzira na tiraž. Na ovu cifru utiče broj strana ili broj slovnih mesta. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Nakon toga sledi drugi deo, a to je pitanje digitalne ili ofset štampe. Digitalna štampa je kvalitetnija, mada je tu razliku teško uočiti kada je tekst u pitanju. Ukoliko Vaša knjiga sadrži slike, naročito u boji, digitalna štampa postaje sve realnija opcija. Opet, slika ubačena u Word neće dati zadovoljavajući rezultat u štampi, i tu je potrebna grafička dorada. Takođe, digitalna štampa bi trebalo (nije uvek slučaj) da košta isto nezavisno od tiraža jer je način pripreme takav da su fiksni troškovi isti. To praktično znači da se za manji broj primeraka više isplati digitalna, dok za veće tiraže treba ići na ofset. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Optimalni tiraž koji se isplati štampati, a koji je moguće prodati jeste 300 primeraka. Zašto? Zato što na svetskom nivou 3% ljudi čita. U Srbiji verovatno i manje. U tih tri posto se računaju i oni koji kupuju isključivo klasike, oni koji čitaju knjige, ali ih ne kupuju i oni koji kupuju nova izdanja. Ta se grupa deli na one koji kupuju nova izdanja poznatih autora i one koji eksperimentišu sa novim imenima. Kako god računali, sva je prilika da Vaša ciljna grupa broji manje od 1% stanovništva. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Otuda kompromis: isplativi broj štampanih primeraka koji je moguće prodati.
Pazite, ovo je statistika, ne garancija. Dalje, troškove je moguće sniziti donošenjem niza odluka o samoj štampi (format, broj strana, tehnologija…) kojima se postiže da dobijete zadovoljavajući kvalitet bez rasipanja novca (primer bi bio digitalna štampa knjige koja sadrži samo tekst u većem tiražu. Ubijanje komarca tenkom jer se razlika ne vidi kada je u pitanju tekst). Sve ove odluke bi trebalo da donese neko ko se u taj posao razume, ili bi makar trebalo da imate nekoga ko je voljan da Vam sve ovo objasni na direktnom primeru Vaše knjige. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
A ko bi taj neko trebalo da bude?
Ma koliko Vam se tekst koji čitate činio opširan, on predstavlja prilično pojednostavljenu priču o nastanku jedne knjige. Koncipiran je tako da sadrži najveći broj informacija o najvećem broju situacija za najčešće slučajeve. U konkretnim situacijama moguće je da postoje određene razlike. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
Kao jedna od mogućnosti javlja se naša kuća, IBN Studio. Čime se mi zapravo bavimo? IBN je tim profesionalaca u svojim oblastima gde svako radi svoj posao. Kako jednom timu dolikuje, uigrani smo i organizovani. Usluge koje pružamo, a to su grafički dizajn (to podrazumeva prelom teksta i pripremu za štampu), lektura i korektura kao i prevodilačke usluge jesu zapravo sve ono što Vam je potrebno ukoliko se odlučite da objavite knjigu. Tim pre što imamo štamparije sa kojima redovno sarađujemo, kao i našu štampariju.
Kao tim, u mogućnosti smo da Vam ponudimo sve što Vam treba na jednom mestu. Konačnu reč o svakom koraku imate upravo Vi, ali odluku donosite na osnovu svih stručnih i profesionalnih informacija koje su Vam potrebne. Svi detalji na koje biste trošili svoje vreme, novac i neretko živce, jesu naš posao. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
„Pisac je neko ko pisanje smatra težim nego drugi ljudi.“
— Tomas Man
I koliko će to zadovoljstvo da me košta?
Zapravo, ne mnogo. Nezahvalno je govoriti o konkretnim ciframa napamet, ali ono što sa sigurnošću tvrdimo jeste da nećete proći ništa skuplje nego da sve to uradite sami. Štaviše, skoro je izvesno da ćete proći jeftinije i sigurno nećete gubiti vreme i živce na stvari kojima ne morate da se bavite.
Cene naših usluga su u okviru standarda za tu vrstu posla (da se ne hvalimo kako smo povoljniji, mada uglavnom jesmo), ali ukoliko preko nas obavljate čitav posao objavljivanja knjige popust se podrazumeva. Uz to, štamparije sa kojima sarađujemo nama daju određene popuste koji bi se preslikali na Vašu cenu. Dabome, o kvalitetu ne treba trošiti reči. Kvalitet je imperativ. kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu kako objaviti knjigu u srbiji kako izdati knjigu
U čemu je onda caka?
IBN nije klasična izdavačka kuća, niti to pretenduje da bude. Naša je prednost u sinergiji elemenata koji čine proces objavljivanja knjige. Prostije – zajedno smo jači. Na taj način postižemo konkurentniju cenu za isti posao, a zarađujemo radeći ono što inače radimo, samo u ovoj priči to radimo timski. Rezultat je jasan: Vi imate pred sobom jednostavno i elegantno rešenje lišeno manjkavosti kojima uobičajeni načini navedeni u tekstu obiluju.
Ono sa čime Vam ne možemo previše pomoći jeste sama prodaja. Vi se pojavljujete i kao autor i kao izdavač što znači da je prodaja u Vašim rukama. Sa naše strane možemo da obezbedimo nekolicinu mehanizama koji spadaju u gerila marketing (neformalni način reklamiranja, sve popularniji u današnjem svetu), potpuno besplatnu reklamu Vašeg izdanja na našem sajtu, kao i savete kako da pokušate da promovišete i (što da ne?) zaradite na svojoj knjizi. Ostalo je na Vama.
Ukoliko smatrate da je ovaj način primeren Vašim željama i potrebama, možete nam poslati zahtev za ponudu putem imejla, preko kontakt forme na našem sajtu ibn.rs, možete kontaktirati sa nama preko Facebook grupe kao i putem telefona 064/28-28-257. Ujedno, na našem sajtu i u okviru Facebook grupe možete videti i primere našeg rada.