Sadržaj
Šta je copywrite?
Copywriter (kopirajter) je termin čiji prevod još uvek nije standardizovan u srpskom jeziku. Osim što je samim tim rogobatan, to znači i da njegovo značenje nije do kraja jasno. Rečnik Merriam-Webster termin daje definiciju a writer of advertising or publicity copy, što bi u prevodu značilo pisac reklamnih ili publicističkih tekstova. kopirajter
Kopirajteri, ili pisci reklamnih tekstova, jesu ljudi koji pišu tekstove u svrhu reklamiranja proizvoda, posla, osobe, mišljenja ili ideje. Primalac ovakve poruke (čitalac, slušatelj itd.) bi posle njenog prijema trebalo da poželi da kupi proizvod ili usvoji tačku gledišta koju tekst zastupa. Sa primerima se susrećemo svakodnevno, od reklama u vizuelnim medijima, preko oglasa i tekstova u štampanim medijima, pa do internet sadržaja. kopirajter
„Dobra reklama prevodi raspoloženje u reči,
a onda to raspoloženje prenosi na čitaoca.“
— Helen Vudvord
Šta to praktično znači?
Biti copywriter znači vladati rečima do te mere da snagom napisanog ili izgovorenog teksta možete da pridobijete onoga koji čita ili sluša za ideju o kojoj govorite ili ste pisali. Neko ciničan bi mogao reći da je copywriting zapravo oblik manipulacije, što nije tačno. Copywriting je skretanje pažnje na neki proizvod, posao, osobu, mišljenje ili ideju sa ciljem da osoba kojoj je poruka upućena počne da razmišlja o toj poruci. Kada je primalac poruke svestan da, eto, i to postoji, znaće i sam da tu informaciju upotrebi shodno svojim potrebama. kopirajter
Nikakva reklama, pa ni copywriting, ne može da stvori kvalitet tamo gde ga nema, ali to i nije zadatak. Zadatak je da istakne baš Vaš proizvod, posao, ličnost, mišljenje ili ideju i odvoji ga od drugih sličnih i postavi Vašu poruku u centar pažnje. Sa druge strane, copywrite doprinosi isticanju postojećeg kvaliteta čineći ga bližim i prijemčivijim za potencijalne klijente. kopirajter
Šta će to meni?
U današnje vreme praktično nema biznisa u kome konkurencija nije jaka. Uslovi jake konkurencije stvaraju okruženje u kome ni jedan detalj ne sme biti prepušten slučaju. Upravo dobar, snažan tekst koji ističe Vaše prednosti u odnosu na druge može biti presudan u odluci klijenta da li će svoj posao doneti Vama ili nekome drugom. Takav tekst mora biti izbalansiran u pristupu, ne sme biti previše agresivan, mora biti primeren ciljnoj grupi na koju se tekst odnosi, kao i da ispuni niz drugih uslova koji obezbeđuju da Vaša poruka bude primljena na način koji proizvodi željenu reakciju. kopirajter
„Naučio sam da svaka budala može da napiše lošu reklamu,
ali je potreban genije da ne dira dobru.“
— Leo Barnet
Kako to izvesti?
Od svih elemenata koji čine zaokružen reklamni projekat, copywrite je često pojedinačno najvažniji jer dopušta mogućnost da u potpunosti iznesete svoj cilj. Da li je to prodaja proizvoda, iznošenje mišljenja ili ideja, sada nije previše važno. Važno da smo svesni da copywrite funkcioniše u kontekstu, da ga treba upotpuniti adekvatnim grafičkim dizajnom, vizuelnim i drugim elementima koji naglašavaju njegovu poruku. Od copywritera se očekuje da se upozna sa predmetnom materijom, istraži tržište, uoči Vašu komparativnu prednost ili prednosti – naravno uz Vaše učešće. kopirajter
Potom sledi oblikovanje teksta. Format teksta zavisi od namene, pa je tako pisanje koje je namenjeno SEO optimizaciji na internetu drugačije od formatiranja teksta za brošuru. Postoje pravila i konvencije kako se to radi, od broja reči preko konstrukcije samih rečenica pa do naoko najsitnijih detalja kao što je izbor fonta. Kao što postoje pravila, postoje i razlozi da se pravila prekrše. Konkretno, tekst koji čitate je kraći nego što pravila nalažu. Ne zato što smo lenji ili nemamo šta da kažemo, ovo je naš posao, o tome možemo da napišemo još tri puta ovoliko bez zadrške. copywrite kopirajter
Razlog je jednostavan: za inicijalno usvajanje pojma, ovaj tekst ima sasvim dovoljno informacija, bez značajnog viška. Ključno je da poruka bude tako oblikovana da rezonira kod primaoca, na način koji je njemu prijemčiv i razumljiv, a ne da pišemo samo da bismo pisali. kopirajter
Koliko to košta?
Pravo pitanje koje bi trebalo da postavite je: Koliko to vredi? Ako je urađeno dobro, onda vredi daleko više nego što ćete platiti. Ako nije urađeno kako treba, svaka cena je preskupa. Ipak, moramo Vam dati neki cenovni okvir – sve drugo bi bilo neozbiljno. Okvirnu cenu copywrite tekstova u našoj kući po strani (jedna strana je 1800 slovnih mesta sa razmacima) možete pronaći u našem cenovniku, ali zavisno od namene, roka izrade i kombinacije sa drugim uslugama koje naša kuća pruža, ona može varirati. kopirajter
„Svi elementi reklame imaju jedan jedini cilj:
da Vas navedu da pročitate prvu rečenicu članka.“
— Džozef Šugerman
Zašto baš mi?
Jedan od mogućih odgovora na to pitanje krije se u tekstu koji ste upravo pročitali. Sama činjenica da ste stigli do kraja ovog ne baš kratkog teksta govori da smo uspeli da Vas zainteresujemo. Sada, kada ste informisani o ovoj temi, možete doneti kvalitetniju odluku. kopirajter
Postoji niz podataka kojima možemo da pokušamo da Vas zasenimo. Možemo da istaknemo obrazovanje naših copywrtitera, mogli bismo i da se pohvalimo projektima na kojima smo učestvovali kada nam diskrecija ne bi bila na prvom mestu, ali sve to zapravo nema presudnu ulogu. Presudno je sledeće: da li smo Vam o copywritingu rekli dovoljno da nas kontaktirate i pružite priliku da zaslužimo Vaše poverenje? co kopirajterpywrite