Sadržaj
Stručni skupovi
IBN Studio ima dugogodišnje iskustvo u organizaciji stručnih skupova na najrazličitije teme. Do sada smo, što kao organizatori, što kao tehnička i logistička podrška učestvovali u organizaciji preko stotinu stručnih skupova u različitim formatima u poslednjih desetak godina.
Od manjih obuka i škola, preko seminara i savetovanja pa do velikih konferencija, imali smo prilike da svojim učešćem damo doprinos. Naravno, tu su i poslednjih godina sve popularniji webinari koji svojim fleksibilnim mogućnostima i te kako zavređuju pažnju.
“Produktivnost nikada nije slučajna. Ona je uvek rezultat posvećenosti,
inteligentnog planiranja i fokusiranog truda.”
— Pol J. Mejer
Kako se organizuju stručni skupovi?
Najlakši odgovor je da je to posao sa hiljadu detalja od kojih nijedan sam po sebi ne deluje kao presudan, ali stvara ogromne probleme ukoliko ne funcioniše. Zato je važno da organizator poseduje iskusan tim, ali i opremu koja može da zadovolji tehničke potrebe skupa. Sinergija u timu je osnovni preduslov, ali nikako i jedini.
Prvi korak je jasno i vidljivo prisustvo organizatora u prostoru. Od ulaznih vrata prostora u kome se skup organizuje, učesnik mora znati gde je došao i zašto. To se postiže različitim oblicima brendiranja prostora, ali i članovima tima koji su praktično u svakom trenutku dostupni učesnicima za svako pitanje ili nedoumicu. Ovo je preduslov zahvaljujući kome učesnici mogu da zadrže fokus na osnovnom razlogu zbog koga su tu, a to je skup.
Drugi korak je materijal koji se daje učesnicima. Zavisno od svrhe, vrste i formata skupa, materijal može biti različit, ali uvek govori o organizatoru. Najčešće su to različiti oblici štampanog i promotivnog materijala, ali i ovaj deo se može posmatrati šire.
Treći korak je sama sala. Izbor lokacije i satnica će u mnogome diktirati dinamiku skupa, a učesnicima se mora omogućiti da neopterećeni prate predavanja. To znači da tehnički deo mora biti adekvatno pripremljen – od izbora potrebne opreme pa do opšte atmosfere, sve mora biti fokusirano na govornike.
Ovaj pojednostavljen prikaz nekih ključnih aspekata je tu da Vam predoči koliko je truda potrebno uložiti kako bi stručni skupovi bili uspešno održani. Naročito zato što je veći deo tog truda nevidljiv učesnicima.
Seminar, savetovanje, konferencija i kongres – Stručni skupovi
Seminar je oblik praktične nastave koji se organizuje radi učvršćenja i produbljenja stečenih znanja. Termin seminar se koristi za označavanje polustrukturirane grupne rasprave kojoj obično prethodi prezentacija neke ideje.
Sa socijalnog aspekta, u seminaru se uspostavlja kontakt između predavača i polaznika. U obrazovnom kontekstu, u seminaru se utiče na razvijanje intelektualnih veština višeg nivoa kao što su samostalno zaključivanje, rešavanje problema i formiranje stavova. Dodatno, stiču se interpersonalne veštine poput aktivnog slušanja, držanja govora, raspravljanja, argumentiovanja i vođenja grupe.
Uspeh seminara zavisi od veštine predavača i njegovoj sposobnosti upravljanja dinamikom grupe.
Savetovanje je organizacioni oblik blizak seminaru, s tom razlikom da se organizuje u vezi sa nekom temom povodom koje je potrebno doneti neku vrstu odluke, kroz razmenu iskustava, analizu i konsultacije.
Konferencija je organizacioni oblik sa određenom širom temom, za najmanje 70 učesnika, koja počinje uvodnim plenarnim izlaganjem, radom u manjim grupama o podtemama i sumiranjem i zaključivanjem u plenarnom sastavu.
Kongres je organizacioni oblik naučnog, odnosno stručnog karaktera, za najmanje 200 stručnjaka određenog profila, koji počinje plenarnom sednicom, a rad se odvija u grupama na različite teme i završava se zaključcima i preporukama;
“Ako uvek radiš ono što si do sada radio,
dobićeš ono što si uvek i dobijao. “
— Albert Ajnštajn
Webinar
Webinar kao organizacioni oblik poslednjih godina dobija na popularnosti sve više i više. Verovatno bi bilo lako povezati pandemiju virusa COVID 19, ograničenje kretanja i okupljanja sa naglim i velikim rastom popularnosti koju stučni skupovi ovog tipa dobijaju. U tome ima istine jer nas je pandemija naterala da se oslonimo na webinar više nego pre, ali to nije cela istina. Webinar kao format ima svoje prednosti, kao i svoje nedostatke.
U odnosu na tradicionalne oblike u kojima su stručni skupovi organizovani decenijama unazad, webinar se razlikuje u fleksibilnosti i to najpre prostornoj jer omogućava da više predavača sa bilo koje tačke na planeti prenesu svoje znanje skoro pa neograničenom broju učesnika koji takođe mogu biti bilo gde na planeti. Svakom organizatoru će biti važan i podatak da su organizacioni troškovi daleko niži, pa će tako i cena kotizacije za učesnike biti niža čime je svakako skup dostupniji večoj grupi ljudi.
Mada webinar vrhunskog nivoa u tehničkom smislu traži ozbiljnu opremu, webinar se može održati i sa nešto skromnijom opremom, naročito ako se ima u vidu da platforme koje služe organizaciji webinara napreduju svakodnevno. Najpoznatija među njima je verovatno Zoom, ali i brojne druge.
Nedostaci webinara u odnosu na tradicionalne oblike u koji su stručni skupovi organizovani ogledaju se ponajviše u dva važna aspekta. Prvi je pitanje zadržavanja pažnje i fokusa učesnika jer je to teže učiniti u neformalnom okruženju kao što je nečiji dom ili kancelarija. Drugo je pitanje interakcije koja, mada je tehnički moguća, nije istovetna onoj koja postoji kada se organizuju tradicionalni stručni skupovi.
Kao i za sve drugo, webinar ima svoje mesto u kategorizaciji koju čine stručni skupovi i treba ga koristiti tamo gde je primereno, odnosno tamo gde prednosti pretežu nad nedostacima.
Šta mi nudimo?
Naši stručni skupovi, odnosno stručni skupovi u čijoj organizaciji IBN Studio učestvuje, nude Vam mogućnost da sa iskusnim timom imate mogućnost da Vaši stručni skupovi budu primećeni i zapamćeni, kao i da ostvare cilj sa kojim su organizovani. U razogovoru sa našim timom doći ćete do optimalnog oblika u kome Vaše stručne skupove treba organizovati, biće Vam dostupno naše znanje i iskustvo, kao i oprema.