Sadržaj
Izrada sajta
Da li Vam je izrada sajta potrebna ili ne, odavno više nije pitanje. Potrebna Vam je. Prosto, ako Vas nema na internetu, kao da ne postojite. Ako je sajt nekada i bio luksuz velikih kompanija, danas je to nasušna potreba svakog biznisa. Ostaju pitanja kakav sajt treba da bude, čemu treba da služi i, naravno, koliko košta izrada sajta.
„Intuitivni dizajn je način da korisniku damo nove supermoći.“
— Nevil Brodi
Kakav sajt treba da bude?
To zavisi od Vaših želja, mogućnosti i potreba. Postoje elementi koje svaki sajt jednostavno mora da ima, dok se ostali elementi implementiraju zavisno od mogućnosti i potreba. Ovde treba naglasiti da za nas prioritet ima potreba. U situacijama kada je budžet ograničen, često se dešava da sajtu nedostaje nešto što bi trebalo da ima. Sa druge stane, kada je budžet izdašniji, dešava se da sajtovi imaju funkcionalnost koja im nije nužna. Naš pristup je da napravimo optimalan sajt, sajt koji sadrži sve što je potrebno, ali i da nema ničeg suvišnog.
Izrada sajta u tehničkom smislu ne ostavlja preterano prostora za pogađanje. Recimo da postoji ček lista sa uslovima koje svaki sajt mora da ispuni, u suprotnom ne bismo mogli da kažemo da je naš zadatak obavljen. Sa druge strane, estetika jeste nešto širi prostor u kome je moguće napraviti razliku. Dobro osmišljen, funkcionalno dizajniran sajt jeste nešto što će privući pažnju potencijalnih klijenata da svoj posao donesu baš Vama, a ne nekom drugom.
Čemu sajt treba da služi?
Nažalost, ni ovde nema jedinstvenog odgovora, osim možda ovog koji ćemo ponuditi. Mnogi od nas će se složiti da su u svakom poslu kamen temeljac svakog odnosa sa klijentima prvi utisak i preporuka. Dok se preporuka bazira na posledici, dakle Vašem odnosu prema poslu i klijentu, odnosno stvarima nad kojima imate potpunu kontrolu i sve zavisi od Vas, prvi utisci su nešto komplikovaniji.
Najpre, ne možete ostaviti prvi utisak dva puta. Drugo, najčešće nismo ni svesni kakav prvi utisak ostavljamo. Štaviše, Vi ste svoj prvi utisak ostavili i pre nego što ste postali svesni da taj i taj klijent uopšte i postoji.
Svaka pretraga interneta počinje sa shvatanjem da je nekome negde potrebno nešto. Nešto, a ne neko. Ako sajt ostavi adekvatan utisak na klijenta, „nešto“ će se pretvoriti u „neko“, a taj neko bićete Vi.
Otuda, izrada sajta kao primarni zadatak ima to da budete primećeni.
„Web sajt Vas reklamira 24 časa dnevno, sedam dana u nedelji.
Nijedan zaposleni to neće uraditi.“
— Pol Kukson
Cena izrade sajta
Teoretski, cena izrade sajta može biti doslovno onoliko koliko Vi želite. Pitanje je šta ćete dobiti za svoj novac, ali to je druga stvar. Slično kao sa kupovinom računara ili automobila, ima svega i svačega za svakakve novce. Nekome je računar potreban za čisto kancelarijske stvari kao što je korišćenje interneta i Office paketa, a za to je svaki računar dobar – otuda bi kupovina jačeg ili skupljeg bila bacanje para.
Postoje, dakle, računari koji su neverovatno povoljni, pa ipak mnogi sa velikim zadovoljstvom plaćaju i desetostruko više, a kući nose kućište nalik onom čoveku koji je kupio najpovoljniji računar. Zašto? Zato što im je takav računar potreban. Olakšava im posao, indirektno donosi priliv novca, često je osnovno sredstvo za rad. Isplati se jer ima funkciju. izrada sajta
Tako je i sa sajtovima. Ako Vam je sajt potreban čisto da biste ga imali jer, eto, svako ima sajt pa što ne biste i Vi – onda birajte najpovoljniji. Ukoliko sa druge strane želite da i na taj način predstavite svoju firmu, da se u šumi mnogih koji se bave istom delatnošću kao i Vi istaknete, najpovoljniji sajtovi neće odgovarati. izrada sajta
Zamislite za trenutak da je sajt neko jelo. Svako jelo može biti jeftinije ako su sastojci koje koristimo jeftiniji. Naš je pristup da koristimo kvalitetnije sastojke i da sajt sadrži potrebnu fleksibilnost koja omogućava da brzim i povoljnim izmenama po želji i potrebi klijenta sajt prilagodimo novim zadacima. izrada sajta
Jeftini sajtovi
Moguća je izrada sajta sa veoma malim budžetom, kao što je moguće kupiti dve decenije starog Punta kojim možete da se prevezete. Takav sajt će raditi, stajaće gde treba i preneće neke informacije koje treba da prenese. Ponuda takvih sajtova je zaista široka jer je konkurencija velika. Nažalost, pritisak tržišta će nas naterati da na uštrb kvaliteta ponudimo povoljniji proizvod, ali od toga se često niko neće usrećiti. Dobićete sajt koji ima tehničke nedostatke koje možda nećete ni primetiti, ali Vaši potencijalni klijenti hoće.
Može se desiti da sajt sadrži slike i grafički materijal koji ne zadovoljava estetske kriterijume ili je nešto od toga piratizovano što može proizvesti veoma nezgodne pravne posledice (da, slike i drugi materijali se kupuju). Možda ćete dobiti sajt koji nije moguće rangirati na pretraživačima, odnosno sajt na kome SEO optimizacija nije moguća i tako dalje. Potom, poželećete da na sajtu proširite njegovu funkcionalnost, ali to neće biti moguće jer je struktura rigidna. Najkraće rečeno, može ali verovatno neće služiti funkciji.
Jednostavno, kada vidite ponudu koja Vam se čini nerealno niskom, to obično znači da stvarno nije realna. Izuzetak može biti veoma bazičan informativni sajt, koji poput kancelarijskog računara iz gornjeg primera, obavlja jednu prostu funkciju sasvim solidno. Sve drugo ili ima skrivene nedostatke ili je ponuda takva da sa njom praktično ne možete ništa osim da doplatite za ovo, pa još za ono i tako u nedogled. Tako je, to su one „već od…“ ponude. izrada sajta
„Nije važno koliko puta treba da kliknem,
ukoliko je svaki klik nedvosmislen izbor bez razmišljanja.“
— Stiv Krug
Kakav sajt treba da bude?
U zavisnosti od sadržaja koji ste ponudili na sajtu, lakoće navigacije i dolaženja do potrebnih informacija, pomenuti klijent će se odlučiti da li da kontaktira sa Vama. Naravno, ukoliko to okruženje, uz obaveznu funkcionalnost, ne poseduje i adekvatan vizuelni izgled, klijent će naprosto preći na sledeći sajt. izrada sajta
Nasuprot uvreženom mišljenju, čitanje sa monitora uopšte nije lako, ponajviše zbog kontra svetla. Čitanje sa papira funkcioniše tako što svetlost pada na papir, dok monitor emituje svetlost. To je nedostatak sa kojim moramo računati, ali, ma kako se na to navikavali, moramo voditi računa da ne preopteretimo čitaoca raznim šarenim i svetlećim dodacima koji odvlače pažnju od osnovne informacije koju želimo da prenesemo. To praktično znači da dizajner mora da bude odmeren, a rešenje svedeno. Svedeno ne znači nužno i siromašno, ali ne sme ni da šljašti. izrada sajta
Sada, kada smo posetiocu sajta omogućili pristup informaciji, vreme je da napomenemo da ta informacija mora biti kvalitetna i da sadrži nešto što je klijentu važno. Uopštene, deklarativne izjave uglavnom se preleću bez fokusa na njihovo značenje. Vaš sajt mora sadržati kvalitetne informacije koje su potencijalnim klijentima značajne. Za te namene, copywriting je pravo rešenje. izrada sajta
Njegovo veličanstvo Google
Najčešće postavljeno pitanje je: Da li će moj sajt biti prvi u Google-u? Kratak odgovor je – neće. Sam po sebi, bez dodatnog rada na SEO optimizaciji, teško da će uopšte biti vidljiv na pretraživačima, a kamoli prvi. SEO optimizacija je dodatna usluga koja ne spada pod termin izrada sajta, osim ako u ponudi nije eksplicitno navedeno da li i šta od optimizacije ulazi u cenu.
Tokom prethodne decenije stvari su se značajno izmenile. Google je postao praktično jedini referentni pretraživač, a nekadašnja praksa optimizacije sajta samo izborom ključnih reči ili imena koje je u suštini generičko, pa time i SEO prilagodljivo, odavno više nije dovoljno. Prvi korak je da sajt ima preduslove vidljivosti na pretraživačima, a dobar SEO postiže se na nekom od brojnih tehnika, ili njihovom kombinacijom. Više od SEO optimizaciji možete saznati ovde. izrada sajta
Ovde treba napomenuti da je plaćena SEO optimizacija na mesečnom nivou najpovoljniji način da generišete organski saobraćaj na sajtu jer je reč o dinamičnoj oblasti kojom se treba baviti konstantno. Još je povoljnije ako je SEO u paketu sa održavanjem sajta. izrada sajta
„Tajna prelepog travnjaka nije u njegovom stvaranju,
već u održavanju.“
— Majkl Dolan
Šta je održavanje sajta?
Održavanje sajta je način da se obezbedite da će Vaš sajt skoro uvek biti vidljiv i da će skoro uvek raditi kako treba. Ukoliko se i desi neki problem, uprkos merama predostrožnosti, Vi imate osobu ili firmu koja će vratiti punu funkcionalnost Vašeg sajta u najkraćem mogućem vremenu. Bez dodatnog troška.
Održavanje funkcioniše slično kao osiguranje u slučajevima kada je sajt pretrpeo neki oblik „havarije“, s tom razlikom da neko konstantno radi na tome da havariju predupredi. Ako se ona ipak i desi, zadatak onoga koji održava sajt je da najpre vrati sajt u redovno stanje, potom istraži zašto je došlo do problema i konačno da trajno reši problem.
Cene vraćanja sajta koje niko ne održava su veoma visoke, čak i kada je moguće vratiti sajt (što nije uvek slučaj) pa je ovaj način zapravo povoljniji jer najčešće postoji dogovorena cifra koja se plaća na mesečnom nivou. Usluga održavanja sa paketom SEO optimizacije je najbolji način da Vaš sajt nikada ne bude zapušten i pruži najbolji mogući rezultat.
Ono što IBN Studio nudi jeste izrada sajta od najbazičnije verzije pa do složenih sajtova. Cena sajta u najvećoj meri zavisi od Vaših želja, odnosno funkcija koje želite na sajtu tako da upoređivanjem Vaših potreba i budžeta koji je na raspolaganju, možemo potražiti pravo rešenje. izrada sajta