Sadržaj
Šta je prelom teksta?
Prelom teksta se nekada doslovno odnosio na uklapanje grafičkih i tipografskih elemenata u zadati format. Širi termin bio bi slovoslaganje ili tipografija. Već od prvih dana štampe, još od Gutenberga, postalo je jasno da određeni tekst može biti manje ili više čitljiv, te da je potrebno obratiti pažnju na raspored elemenata i njihov međusobni odnos. Danas se čitav taj posao obavlja na računarima, ali su osnovni principi ostali nepromenjeni. Suštinski, ovaj deo rada na nekom tekstu može se grubo podeliti na dve veće celine: organizacija grafičkih elemenata i organizacija tipografskih elemenata, koje zajedno čine prelom teksta.
“Font je prelepa grupa slova, ne grupa prelepih slova.”
— Metju Karter
Organizacija grafičkih elemenata
Rukopisne knjige su čuvale tradiciju ilustrovanja tako da je u to vreme bilo praktično nezamislivo da strana nije obogaćena zastavicama, minijaturama ili inicijalima. Štaviše, knjige u kojima ilustracije nadmašuju kvalitet teksta nisu bile retkost. Dobra ilustracije ima funkciju sličnu onoj koju ima pridev u rečenici – stoji uz imenicu, odnosno tekst, i bliže je opisuje. prelom teksta priprema za stampu
Pristup ovoj vrsti obogaćivanja teksta se razlikuje usled niza faktora kao što su vreme ili prostor u kome materijal nastaje jer su estetski zahtevi drugačiji, ali ono što je nepromenjiv parametar jeste namena. Najgrublje rečeno, oblikovanje reklamnog letka naspram oblikovanja korica neke knjige postavljaju drugačije zadatke. Potom se može ići i dalje, nije svaka knjiga ista te i korice moraju biti primerene baš tom izdanju, ali ako ostanemo verni nameni – nećemo previše odlutati. prelom teksta priprema za stampu
Organizacija tipografskih elemenata
Svaki tekst ima dva bazična zadatka: da obezbedi čitljivost i čitkost. Mada tako može delovati na prvi pogled, ova dva termina nisu sinonimi. Čitljivost je više psiholingvistička kategorija koja postavlja pitanje da li je napisani tekst lakše ili teže pročitati i razumeti, a faktori koji to određuju su dužina rečenice, dužina reči, učestalost neuobičajenih reči itd. Čitljivost je pitanje na prvom mestu za autora, a potom i za urednika, tim pre što će se svako bavljenje pitanjem čitljivosti kad tad preklopiti sa strukturom, ali i pitanjem stila kojim je tekst pisan. I ovde spas možemo potražiti u nameni pisanog teksta jer će nam namena trasirati pravac u kome treba da idemo. prelom teksta priprema za stampu
Čitkost je već pitanje tipografije. Ovde je suština u veličini i izgledu napisanog slova, dužini redova, blokovima teksta, razmaku između redova i svim drugim funkcionalnim elementima tipografije. Mada namena određuje veći broj ovih faktora, kao opšta istina ostaje to da mi od nekoga tražimo vreme i pažnju, dva resursa koja su u današnje vreme sve vredniji. Dakle, naš je zadatak da uštedimo vreme, zadržimo pažnju i olakšamo kretanje kroz tekst. prelom teksta priprema za stampu
“Tipografija je dvodimenzionalna arhitektura,
zasnovana na iskustvu i imaginaciji, predvođena pravilima i čitkošću”
— Herman Zapf
Šta će to meni?
Bilo da je predmet obrade neki reklamni tekst ili književno delo, potreban nam je angažovani čitalac koji će usvojiti informacije koje pružamo sa nekim ciljem. Danas smo okruženi tolikom količinom različitih sadržaja da postaje zaista teško izboriti se za nečiju pažnju, a upravo dobra čitkost teksta može biti prelomni faktor. Ako se taj tekst nadogradi (shodno nameni) kvalitetnom, dobro odabranom i pažljivo plasiranom grafikom, može se reći da smo stvorili optimalne uslove u kojima će naš zamišljeni čitalac poželeti da se angažuje, a mi ćemo ostvariti svoj cilj. prelom teksta priprema za stampu
Kako to izvesti?
Pravina i primerena upotreba grafičkih i tipografskih elemenata, uz neophodnu dozu kreativnosti, treba da obezbedi želju čitaoca da nam posveti pažnju i vreme. Adekvatna upotreba boja i odnos sa belinama i negativnim prostorom, izbor fontova i njihovo kombinovanje, raspon između redova i beline između slova, pažljivo plasiranje verzala (velikih slova), kurziva (italic) ili boldovanih reči mogu biti jednako važni kao i sam tekst. prelom teksta priprema za stampu
“Kada je tipografija pogođena, reči postaju slike.”
— Šon Lukas
Priprema za štampu
Pitanje pripreme za štampu je već manje kompleksno. Najkraće rečeno, priprema za štampu je niz procedura čije poštovanje obezbeđuje da predložak koji najčešće vidimo na monitoru zaista tako izgleda i kada se odštampa. Ekran funkcioniše drugačije nego štampa, pre svega po pitanju načina na koji se boje prezentuju, ali postoje i drugi faktori na koje treba obratiti pažnju. Profesionalna priprema za štampu podrazumeva da iz štamparije izađete bez neprijatnih iznenađenja. prelom teksta priprema za stampu
Ukoliko ste pročitali naš tekst o grafičkom dizajnu, tekst o copywriter-ima, kao i prethodni deo ovog teksta posvećen prelomu teksta i tipografiji, slutite koliko truda treba uložiti da se proizvede kvalitetan sadržaj. Zaista bi bilo besmisleno da na poslednjem koraku sav taj trud padne u vodu zato što neki od koraka nije poštovan. prelom teksta priprema za stampu
Dobra priprema takođe podrazumeva i da predvidite šta će se dešavati sa materijalom na svakom koraku, od prijema fajla pa do dorade. Često se dešava da dizajner ili klijent imaju dobru ideju koja tehnički nije ostvariva. Zadatak dobre pripreme je da ne ostavi previše prostora za neprijatna iznenađenja, odnosno da predvidi limite tehničkih kapaciteta određene vrste štampe i moguća problematična mesta koja se mogu javiti tokom produkcije. prelom teksta priprema za stampu
IBN Studio svojim klijentima može da ponudi usluge preloma teksta i pripreme za štampu garantujući za kvalitet odštampanog materijala u domenu koji je moguć. Takođe, kod nas je praksa da se štampa takozvani nulti otisak da bi se nakon odobrenja klijenta štampao pun tiraž.