Web design

Mnogi od nas će se složiti da su u svakom poslu kamen temeljac svakog odnosa sa klijentima prvi utisak i preporuka. Dok se preporuka bazira na posledici, dakle Vašem odnosu prema poslu i klijentu odnosno stvarima nad kojima imate potpunu kontrolu i sve zavisi od Vas, prvi utisci su nešto komplikovaniji. Najpre, ne možete ostaviti prvi utisak dva puta. Drugo, najčešće nismo ni svesni kakav prvi utisak ostavljamo. Štaviše, Vi ste svoj prvi utisak ostavili i pre nego što ste postali svesni da taj i taj klijent uopšte i postoji.

Najčešći načini ostavljanja prvog utiska su vizitkarte i sajt. Zašto? Inicijalni kontakt može biti direktan u smislu davanja vizitkarte potencijalnom klijentu (o čemu više možete saznati ovde) ili, što je sve češći slučaj, indirektan. Neko će se zainteresovati za nešto što je u Vašem delokrugu, pretraživaće internet i u nekom trenutku doći do Vas.

Svesno ili ne, klijent prve zaključke o Vašoj firmi donosi već na tom koraku. Utisak je formiran.

U zavisnosti od sadržaja koji ste ponudili na sajtu, lakoće navigacije i dolaženja do potrebnih informacija, pomenuti klijent će se odlučiti da li da kontaktira sa Vama. Naravno, ukoliko to okruženje, uz obaveznu funkcionalnost, ne poseduje i adekvatan vizuelni izgled, klijent će naprosto preći na sledeći sajt.

Nasuprot uvreženom mišljenju, čitanje sa monitora uopšte nije lako, ponajviše zbog kontra svetla. Čitanje sa papira funkcioniše tako što svetlost pada na papir, dok monitor emituje svetlost. To je nedostatak sa kojim moramo računati, ali, ma kako se na to navikavali, moramo voditi računa da ne preopteretimo čitaoca raznim šarenim i svetlećim dodacima koji odvlače pažnju od osnovne informacije koju želimo da prenesemo. To praktično znači da dizajner mora da bude odmeren, a rešenje svedeno. Svedeno ne znači nužno i siromašno, ali ne sme ni da šljašti.

Sada, kada smo posetiocu sajta omogućili pristup informaciji, vreme je da napomenemo da ta informacija mora biti kvalitetna i da sadrži nešto što je klijentu važno. Uopštene, deklarativne izjave uglavnom preleću se bez fokusa na njihovo značenje. Vaš sajt mora sadržati kvalitetne informacije koje su potencijalnim klijentima značajne. Za te namene, copywriting je pravo rešenje.

Sledeći faktor je vidljivost na pretraživačima, odnosno SEO (Search Engine Optimization). Tokom ove decenije stvari su se značajno izmenile. Google je postao praktično jedini referentni pretraživač, a nekadašnja praksa optimizacije sajta samo izborom ključnih reči ili imena koje je u suštini generičko, pa time i SEO prilagodljivo, odavno više nije dovoljno. Ostvarivanje dobrog SEO-a postiže se na jedan od tri načina, ili njihovom kombinacijom.

Prvi korak, ujedno i prvi način, svakako podrazumeva da su postavljene adekvatne ključne reči, kao i da postoje sadržaji koje pretraživači „vole”, kao što je blog na primer. Ovime ste stvorili pretpostavku da Vaš sajt bude vidljiv. Sada se priča grana. Ukoliko imate vremena, a ne želite da trošite više novca, pustite da vreme radi za Vas i sajt će se vremenom približiti uvek željenim prvim mestima na prvoj stranici pretrage jer će sa brojem poseta rasti i rejting sajta. Ukoliko ne želite da čekate, dolaze nove investicije.

Drugi način jeste da angažujete neku firmu koje se bave isključivo SEO optimizacijom. Kao što je već rečeno, stvari su se značajno izmenile, a SEO je postao zasebna struka u okviru weba. Red veličina ovog troška jeste četvorocifren u evrima. Dobra strana je da ono što ste jednom platili ostaje. Teoretski, dobar SEO može da potraje dugo.

Treći način jeste direktno plaćanje Google-u da se Vaš sajt pojavi među prvima kao reklama. Tada sajt nosi oznaku Ad. Dobra strana ovog pristupa jeste u tome što sami birate budžet i vreme trajanja kampanje, dok je nedostatak u tome što je ovakva kampanja uvek limitirana u pogledu trajanja ili budžeta.

Koji god pristup da izaberete, ima prednosti i nedostataka. Vreme i dobra postavka imaju limitiran domet. Čak i kada platite SEO, plaćeni oglas ima prednost bez obzira na sve ostalo. Najčešće se kombinuju sva tri pristupa prema potrebama i mogućnostima.

Postoji nekoliko načina da se napravi sajt. Prvi je tradicionalni, dakle kodiranje sajta od nule. Mada ima nekoliko prednosti, ovo rešenje je skuplje, izrada duže traje, zahteva održavanje od strane programera, a izmene sadržaja su složene. Drugi način je korišćenje CMS sistema (Content management system) kao što su WordPress, Joomla i Drupal. CMS sistemi služe, kako bi ime u prevodu glasilo, za upravljanje sadržajem. Ideja ovih sistema jeste da je srž kodiranja urađena unapred, manje ili veće modifikacije su moguće, naročito u vizuelnom aspektu, dok se samo upravljanje sadržajem maksimalno pojednostavljeno. Većina CMS sajtova je na WordPress platformi. Mada su sve ređe jer CMS sistemi napreduju, glavne zamerke odnose se na rigidnost osnovne strukture sajta, povremene bagove i, što je najvažnije, bezbednost. Nepromenjiva osnovna struktura je rešiv problem koji čak ni ne mora da postoji. Dobra odluka na početku i problema nema, a čak i da se okolnosti promene, promena sajta je relativno jednostavna. Povremeni bagovi zavise od koda, kako same WP teme tako i dodataka, ali generalno rešenje jeste da se ne koriste besplatni dodaci i teme. Konačno, pitanje bezbednosti. Svaki sajt je podložan hakerskim napadima ali se taj rizik meri relativno jednostavno: koliko poverljivih informacija sadrži moj sajt, odnosno koliko bi mogao biti interesantan nekome da uopšte poželi da ga hakuje? Ukoliko je Vaš sajt manje ili više standardni sajt informativnog karaktera koji ne sadrži opcije plaćanja, koji ne zahteva od Vas ili korisnika ostavljanje ličnih ili drugih osetljivih podataka, možete biti mirni. Ukoliko se napad ipak i desi, relativno je lako vratiti sajt u prethodno stanje ukoliko se redovno bekapuje, a neka veća šteta ne može biti naneta. Istini za volju, neka ograničenja postoje, WordPress ne može baš sve, ali može veoma mnogo, po veoma razumnim cenama, najčešće nekih tri do pet puta povoljnije u odnosu na sajt sa namenski pisanim kodom.

IBN studio Vam može ponuditi izradu WordPress sajta već od 180 EUR u najbazičnijoj verziji. Cena sajta u najvećoj meri zavisi od Vaših želja, odnosno funkcija koje želite na sajtu tako da upoređivanjem Vaših potreba i budžeta koji je na raspolaganju, možemo potražiti pravo rešenje.

Primere bazičnijih varijanti koje smo radili možete pogledati ovdeovde i ovde.

Koliko se može postići uz potpunije iskorišćenje WordPressa možete pogledati u primeru koji smo izradili ovde

Sedište

Digitalna štamparija